top of page

Vadnai Ágnes, azaz SENGA

Lépten nyomon felbukkan a neved fotózások közreműködőjeként. Már megszoktuk, hogy fejdísz: Senga...

Először is köszönöm, hízelgő! Nagyon jólesik, ha egy művésznek elismerik a munkáját.

Talán azért, mert én ebben a műfajban is próbálok teljesen egyedit alkotni. Igyekszem aprólékosan összeállítani a fejdíszt, figyelve a részletekre, ami első ránézésre nem is látszik, de az összképhez mindenképpen kell. Ráadásul egy fejdísznek nem csak szépnek kell lennie, hanem könnyűnek, hogy a modell elbírja. Próbálom kényelmesre is csinálni, hisz egy fotózás azért több óra is lehet. Mindezeken kívül még strapabírónak is kell, hogy legyen, hisz ezt helyszínre kell vinni, nem csak stúdióban fotózunk. Voltam homokbányában, másztam velük hegyet. Bírniuk kell.

De nem csak fejdíszt készítek, a kiegészítőkre is nagy hangsúlyt fektetek, hisz a teljes képhez az apró részletek is számítanak, hogy teljes legyen az összkép.


Senga több, mint fejdísz... Stílusokba öltöztetsz, legyen az romantikus vagy steampunk, halloween vagy Valentin napi. Mi áll legközelebb a szívedhez?


Valóban sokoldalú ember vagyok, de ami a legközelebb áll az a goth stílus. Én goth vagyok. A sötét misztikus világ mindig magával vonzott. De minden érdekel, ami távol áll a valóságtól.

A másik nagy kedvenc a steampunk. A stílus, ami egy másik idővonalba viszi az embert. Ahol a nagy kedvenc a viktoriánus kor találkozhat a mai vagy akár a jövőbeli technikai alkotásokkal. Ezek a különleges szerkezeti megoldások a ruházatban, de a mindennapi tárgyakban és a szobrászatomban is megjelennek.

Minden érdekel, ami fantáziavilág vagy régi korok mitikus lényei, de ugyanúgy érdekel az avantgard, absztrakt stílus is. Mindig próbálok kilépni a komfortzónámból is és feszegetni a saját határaimat.





Díszítő szobrász vagy hivatalosan. Mit takar ez a kifejezés, milyen tevékenységekből tevődik össze?


Az eredeti végzettségem díszítőszobrász. Ez már egy nem létező szakma. Jellemzően a régi épületeken, kastélyokon, templomokon kívül-belül levő gipsz díszítőelemek elkészítésével foglalkozó szakma. Ez önmagában is nagyon sokrétű, hisz rengetegféle díszítés található csak akár egy belvárosi bérházon is. Szerettem volna továbbtanulni restaurátornak, ami sajnos nem jött össze. Rengeteg restauráláson vettem részt pl. a Bazilikában, Zserbóban, gödöllői és hatvani Grassalkovich kastélyban, a Párizsi udvarban és még számos helyen. Itt mesterektől tanultam el a szakmát, a legkülönbözőbb anyagokkal. Fát restaurálni, aranyozni, gipszet, műkövet. Díszítőfestettem, festményt restauráltam, kerámiát, templomokban ólomüveg ablakokat festettem. Igyekeztem mindig olyan helyen dolgozni, ahol tanulhatok és képezhetem magam. Ami tudást felhasználok saját alkotásaimban is.

Rendkívül izgat, hol és hogyan készülnek a munkáid? Van egy nagy elvarázsolt műtermed, amit izgalmas tárgyak töltenek meg, az elkészült díszek gipsz modelleken pompáznak,

és belépve az ember azt sem tudja, hová kapja a fejét? Erről mesélj légy szíves.


Óóóó.., igen! Nagy örömömet leltem, amikor már végre megcsinálhattam a műtermemet. Ahol van egy szobrász műhelyrész és egy helyiség, amit én csak szerényem szentélynek hívok. A szobrász részben alkotok. A szobrászat maga elég mocskos munka, így igyekszem nem szanaszét tartani a dolgokat, mert akkor elvesznék a káoszban, de valóban is a barokk gipsz díszítőelemtől kezdve a szobraim, amik azért több stílusban levő sorozatok pld. a millió másnak szemétnek tartott óra, gép és egyéb alkatrésztől kezdve nagyon sok minden megtalálható. Körülbelül mindent gyűjtök, aminek a formája megtetszik és úgy vélem majd fel tudom használni. Szó szerint mindent! És a hátsó szentély részben vannak a fejdíszek, ékszerek, szobrok, kiegészítők, antik bútorok berendezve, ami egy elég varázslatos hely lett így.

Itt vannak a fotózások is.



Workshopokat is szervezel, ahol a költeményeidbe öltöztetett modelleket lehet lencsevégre kapni. Ezek tematikusak, mindig egy adott témát dolgoznak fel, vagy sokféleségre épülnek?


Mindig egy adott téma van a workshopomon. A témán belül lehetnek mozgások, ezek a modell személyiségétől függenek. Én nem erőltetem rá egy modellre sem, amit én akarok. Azt szeretném, hogy a saját személyige is benne legyen, így együtt rakjuk össze a karaktert, amibe bele tudja élni magát. Így a fotózások élvezetesek és szórakoztatóak.

Másrészt az nem elég, ha én csak ráteszek egy fejdíszt. Az apróságokra is figyelek. A ruha, ékszer, kiegészítők. És a környezetre is. Itt minden saját készítésű és egyedi. Ha steampunk például, akkor ruha stílusa és az ékszerek, kalap, zsebóra is, de steampunkra jellemző tárgyak vannak a környezetben is, amiket használhat akár. Goth-nál szintén, vagy barbár vagy boszorkány. Nem lehetnek olyan tárgyak vagy kiegészítők, amik elütnek a stílustól, mert akkor szétesik az összkép.


Mesélj nekünk kérlek, hogy hogyan készülsz egy fotózásra, ahol felkérnek, hogy hozz valamilyen kelléket.


Ez változó. Valamikor csak kérnek egy fejdíszt, ennyi. De ha tehetem és kérik, akkor én szeretem körbejárni az adott témát, hogy átlássam, mi kellhet, mit tudok ajánlani. Ha lehet, kérem a modellt, hogy jöjjön el és együtt állítsuk össze a karakterét, pont a fent leírtak miatt.

Mára már elég rutinra tettem szert, hogy magabiztosan tudjam mit tudok ajánlani. Izgatott vagyok abból a szempontból, hogy minden fotózás izgalmas. Főleg egy olyan téma, ami még nem volt vagy új számomra. Mindig izgalmas összehozni egy újabb összeállítást.


Ilyen színvonalú alkotások minden bizonnyal nem csak a fotós világot érdeklik, hanem a színházakat és a filmipart is. Milyen felkéréseket kapsz innen?


Sajnos mire elértem az ismertség szintjét, pont bejött a Covid járvány. De keresett meg színházi jelmezkészítő, volt itt producer, rendező. Szerepel majd a munkám klipben, reklámban. Most sajna minden leállt, így ezek is. Nagyon remélem, ha végre beindul az élet ezen a téren, akkor szerepelhetnek alkotásaim minél több vonalon.


Melyik alkotásodra, munkádra vagy legbüszkébb?


Én azért sok vonalon mozgok. A fotózás csak egy vonal, ami bevallom nagyon magával ragadott és rendkívül élvezem. Én ugyanúgy szobrászkodom, felújítok, tetoválok, szóval alkotok. Legbüszkébb, nos nem tudom. Mindig az aktuálisra, amit sikerült megalkotnom.

De aztán jön a következő és így tovább. Legbüszkébb magára a műteremre vagyok, ami olyan, mintha valóban egy elvarázsolt világ lenne.


Gondolom, felkérésre és saját művészi önmegvalósításodra egyaránt készítesz alkotásokat

Hogy állsz idővel?


Sosincs elég időm. Millió terv van a fejemben minden pillanatban és csak várják a megvalósítást, de mindig véget ér a nap. Már megint…


Köszönjük, hogy szántál ránk is időt! Remélem, hamarosan vége ennek a bezártságnak és záporoznak majd a kérések, megbízások, hogy újabb kihívások elé állítsanak, hiszen ez inspirál a legjobban.

bottom of page